Maglownica, inaczej zębatkowa przekładnia kierownicza, to mechanizm odpowiadający za prawidłowy i swobodny skręt kół. Zazwyczaj jest w stanie wytrzymać bez konieczności naprawy przebieg do 100 tys. kilometrów. Oczywiście wszystko zależy od wieku i stanu samochodu. Niekiedy zdarza się, że przekładnia wymaga naprawy już po przejechaniu 70 tys. kilometrów. Maglownica jest bowiem narażona na okresowe zużycie wynikające z różnych przeciążeń, takich jak wjeżdżanie na krawężniki i progi zwalniające czy skręcanie na dziurawej nawierzchni. Problemów z przekładnią niestety więc nie unikniemy. Jeśli takowe się pojawią, warto zlecić dobrym fachowcom regenerację maglownicy. Kupno i montaż nowej to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Naprawa jest dużo tańsza i wyniesie nas raptem kilkaset złotych bez względu na to, czy odwiedzamy serwis w Tarnowie, Nowym Sączu czy innej miejscowości. Z racji iż w każdym pojeździe zużycie maglownicy może przebiegać w różnym tempie, warto wiedzieć, jakie są najczęstsze objawy sugerujące konieczność udania się do mechanika. Podczas jazdy możemy na przykład odczuć poważny luz manewrując kierownicą. Jeśli koło sterujące obraca się zbyt gwałtownie i lekko, to znak, że może być coś nie tak z przekładnią. Ponadto podczas skręcania lub przejeżdżania przez progi zwalniające możemy usłyszeć niepokojący stukot. Jeśli maglownica jest uszkodzona, pojazd powinien zostać natychmiastowo wyłączony z ruchu drogowego. Mechanizm może bowiem zawieść w każdej chwili szczególnie, gdy jesteśmy zmuszeni wykonać gwałtowny skręt kierownicą na drodze.
Kompleksowa regeneracja maglownicy
Regeneracja przekładni kierowniczej to proces podzielony na kilka etapów. Na początku fachowcy muszą rozłożyć cały mechanizm na części i przyjrzeć się każdej z nich, aby ustalić, gdzie leży przyczyna usterki. Czasem problemy z maglownicą mogą wynikać z powodu nagromadzonych zanieczyszczeń. Wówczas wystarczy jedynie wyczyścić i oszlifować zabrudzone fragmenty. Jeśli jednak awaria jest poważniejsza, być może niektóre z nich będzie trzeba wymienić na nowe. Tak czy owak, po demontażu przekładni wszystkie części należy dokładnie obmyć specjalną myjką wysokociśnieniową, która precyzyjnie usuwa zanieczyszczenia z powierzchni i pozwala podjąć dalsze prace z materiałem. Gdy wszystkie elementy są umyte, można przejść do szlifowania listwy zębatej i zaworów dystrybucyjnych, które ma na celu pozbycie się korozji. Rdza to jeden z podstawowych problemów w sprawnym działaniu przekładni, który skraca jej żywotność. Na tym etapie regeneracji maglownicy usuwane są również wycieki powstające na gumowych osłonach. Znacznie usprawnia to pracę całego mechanizmu. Następnym krokiem jest wymiana tulei, pierścieni i łożysk, a także uszczelek, których zużycie grozi między innymi wyciekiem płynu z układu wspomagania.
Regeneracja maglownicy dla bezpieczeństwa podczas jazdy
Gdy wszystkie części przekładni zostaną dokładnie wyczyszczone, odrdzewione i naprawione, cały mechanizm jest montowany w całość. Składanie wszystkich elementów to dość trudna czynność, dlatego ważna jest dokładna znajomość układu i precyzja w działaniu. Gotową maglownicę należy jeszcze przetestować na stole kontrolnym, by przetestować jej działanie. Dzięki temu można ocenić, czy wszystkie usterki faktycznie zostały zniwelowane. Od tej pory parametry techniczne naprawionej przekładni powinny mniej więcej odpowiadać fabrycznie nowej. Regeneracja przekładni kierowniczej to specyficzna usługa, której nie każdy warsztat jest w stanie się podjąć. Istnieją wyspecjalizowane serwisy, które zajmują się kompleksową naprawą przekładni, dlatego zlecenia tego typu należy realizować tylko tam. To rozsądniejsza inwestycja niż całkowita wymiana całego podzespołu, ale nie tylko ze względu na niższy koszt. Profesjonalne warsztaty świadczące usługi tego typu często udzielają gwarancji na wykonaną naprawę. Poza tym dokładny koszt regeneracji zależy od tego, jak bardzo maglownica jest zużyta, dlatego im krócej zwlekamy, tym mniej płacimy.