Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał. Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał wpadający do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układów ssącego i wydechowego silnika. Nigdy nie próbuj prostować łopatek. Układ wirujący musi być wyważony dynamicznie!!!
Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem. Głębokie rysy na łożyskach spowodowane są przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymienione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto olej i filtry wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:
zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju
zużycie silnika
niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
złej jakości olej silnikowy
Przerwy w dostarczaniu oleju. Przerwy w dostarczaniu oleju powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk. Przyczyną może być:
wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem
wymiana oleju i filtra oleju
długi okres nie używania samochodu
nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania
zanieczyszczenie oleju np. glycol, paliwo
Niedobór ciśnienia oleju. Znaczny niedobór ciśnienia oleju oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki pokazywane powyżej objawy przebarwienia. Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju a przyczyną może być:
zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
niesprawna pompa olejowa
niski poziom oleju w misce olejowej
zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu
Przegrzanie. Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.
Przyczyny:
zablokowany lub zużyty filtr powietrza
zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy
złej jakości olej silnikowy
zbyt rzadka wymiana oleju w silniku
przedmuchy powietrza i spalin
niesprawne wtryskiwacze
źle zamocowany korpus turbiny
niesprawny system smarowania i turbosprężarki
niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)