You are currently viewing Regeneracja DPF krok po kroku

Regeneracja DPF krok po kroku

Filtr DPF cząstek stałych znajduje się w układzie wydechowym pojazdu, a jego zadaniem jest filtrowanie spalin wydostających się z rury. Element ten odpowiedzialny jest więc za ograniczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas spalania. Filtr DPF, z racji swojego położenia w konstrukcji pojazdu, może ulec poważnym zabrudzeniom prowadzącym do uszkodzeń. Cena jego całkowitej wymiany na nowy jest dość wysoka, dlatego eksperci zalecają przekazanie go do naprawy. Chodzi tu przede wszystkim o dokładne oczyszczenie komponentu przy użyciu specjalnych urządzeń. Jak dokładnie wygląda proces regeneracji DPF? Przede wszystkim fachowcy muszą ocenić, czy element w ogóle nadaje się do naprawy i w jakim stanie aktualnie się znajduje. Jest to punkt wyjścia, od którego zaczynają wszyscy specjaliści, nieważne czy mówimy o Nowym Sączu czy innej miejscowości. Należy sprawdzić, czy filtr nie jest fizycznie uszkodzony lub pokryty substancjami uszczelniającymi, które mogły zostać wcześniej zastosowane. Następnie komponent poddaje się wstępnemu oczyszczaniu, które daje całkowitą pewność, że pod warstwą zalegającego brudu nie kryją się niewidoczne wcześniej uszkodzenia. Wiedząc, że filtr jest gotowy do regeneracji, można przejść dalej.

Czyszczenie DPF – regeneracja metodą hydrodynamiczną

Specjaliści stosują różne metody czyszczenia filtrów cząstek stałych. W ofertach profesjonalnych serwisów możemy spotkać się zarówno z usługą ich wypalania, jak i mycia. W przypadku tej drugiej opcji filtr poddawany jest regeneracji hydrodynamicznej. Czyszczenie DPF odbywa się tu za pomocą chemii, która ma za zadanie rozpuścić zalegający w filtrze popiół. Specjalna maszyna przepuszcza do wnętrza wodę i odpowiedni roztwór, które przepływają przez filtr i usuwają wszelkie zanieczyszczenia. Mycie jest dużo bezpieczniejszą techniką niż wypalanie, które wymaga szczególnej ostrożności i doświadczenia, bowiem zbyt wysoka lub niska temperatura grzania może spowodować trwałe uszkodzenia. Nieliczne serwisy, w tym nasz oferują dwustronne mycie filtrów, dużo skuteczniejsze niż powszechnie oferowane jednostronne. Taki sposób regeneracji pozwala bowiem kompleksowo wyczyścić cały komponent również w najtrudniej dostępnych miejscach. Gdy mycie jest już zakończone, specjaliści dokonują analizy sprawności filtra oraz przygotowują dokładny raport z postępów dla klienta. Cały proces powinien zostać podsumowany testem jakości, który procentowo wykaże poziom jego sprawności

Przyczyny zanieczyszczeń filtrów DPF

W wielu przypadkach trudno jest ocenić, skąd biorą się problemy z zapchanym filtrem DPF. Znaczenie ma tu przede wszystkim styl jazdy kierowcy i historia pojazdu, czyli jego wiek, eksploatacja oraz częstotliwość napraw. Co ciekawe, filtry DPF są bardziej narażone na uszkodzenia, jeśli na co dzień jeździmy po mieście. Częste wytracanie prędkości, hamowanie, przyspieszanie i stanie w korkach z włączonym silnikiem zwiększają ryzyko zapchania filtra. Znacznie wydajniejsza jest w tym wypadku szybsza jazda ze stałą prędkością na obszarach pozamiejskich. Konsultując się z mechanikiem, warto więc wspomnieć, gdzie najczęściej poruszamy się autem. Problemy z filtrem DPF mogą być również następstwem awarii innych elementów, takich jak wtryski lub turbodoładowanie. Niekiedy przyczyna leży w nieszczelności układu dolotowego powietrza. Przy diagnostyce pomocne jest oporządzenie filtra, które zawiera różne czujniki określające między innymi temperaturę i różnicę między ciśnieniami. Obowiązkowo muszą one być sprawne, gdyż to dzięki nim moduł sterujący silnika jest w stanie regularnie oczyszczać filtr. Wszelkie awarie i poważniejsze zanieczyszczenia mogą wynikać między innymi właśnie z powodu niesprawnych czujników, a tę usterkę łatwo wykryć. Aby zachować jak najdłuższą żywotność filtra DPF, należy dostosować swój styl jazdy do warunków i możliwości silnika. Nawet jeśli naprawa okaże się konieczna, będziemy w stanie udzielić mechanikowi informacji na temat tego, jak jeździmy i gdzie, co z kolei pomoże określić stopień zużycia.